PEDAGOG SPECJALNY / TERAPEUTA
Kiedy zwrócić się do pedagoga i co powinno Cię zaniepokoić w zachowaniu Twojego dziecka?
– Łatwo się rozprasza, ma trudności z koncentracją uwagi
– Niechętnie uczestniczy w zabawach manipulacyjnych (rysowanie, malowanie, lepienie)
– Ma trudności z zabawą piłką, klockami
– Ma trudności z mową
– W zabawie i zachowaniu wyraźnie „odstaje” od rówieśników
– Nie wykonuje poleceń
– Nie patrzy na twarz drugiej osoby, nie wodzi wzrokiem za zabawką, nie odpowiada na uśmiech
– Nie reaguje na dźwięki i wołanie Go po imieniu
– Nie stara się naśladować
– Nie interesuje się zabawkami, przedmiotami, osobami
– Do zabawy wybiera wciąż te same przedmioty i bawi się nimi w określony, wciąż ten sam sposób.
– Zachowuje się agresywnie bez wyraźnej przyczyny
– Unika zabawy z innymi dziećmi
Jeżeli więc dostrzegasz w rozwoju Twojego dziecka odstępstwa, nieprawidłowości, coś Cię niepokoi, masz wątpliwości, pytania dotyczące rozwoju Twojego dziecka – nie zwlekaj, skontaktuj się z pedagogiem .
PEDAGOG SPECJALNY – TERAPEUTA
Zajmuje się dziećmi w różnym wieku, starając się odpowiadać na ich szczególne potrzeby: rozwojowe w wieku niemowlęcym, edukacyjne i wychowawcze w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym.
Posiada uprawnienia do diagnozy, edukacji i terapii dzieci: z całościowymi zaburzeniami rozwoju ( w tym dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera), niepełnosprawnością ruchową i intelektualną różnego stopnia, innymi zaburzeniami rozwoju, dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
Prowadzi terapię pedagogiczną poprawiającą funkcjonowanie analizatora wzrokowego i słuchowego co jest niezbędnym warunkiem opanowania przez dziecko umiejętności czytania i pisania. W wyniku zaburzeń w funkcjonowaniu analizatorów dziecko może napotykać na wiele trudności podczas nauki szkolnej m.in. w zakresie wypowiadania się, czytania, pisania, rysowania a także w nauce innych przedmiotów.
Pedagog specjalny realizuje swoje zadania w bezpośredniej pracy z grupą rówieśniczą oraz w trakcie indywidualnych zajęć prowadzonych w gabinecie terapii pedagogicznej.
Pedagog specjalny nawiązuje współpracę z rodzicami w celu udzielenia bezpośrednich wskazówek dotyczących kontynuacji oddziaływań terapeutycznych w domu.
Rodzaje zajęć prowadzonych przez pedagoga specjalnego:
-terapia ręki
– terapia autyzmu
– Trening umiejętności społecznych
– wspieranie i kształtowanie gotowości szkolnej
– stymulowanie prawidłowego rozwoju dziecka
– terapia dysleksji, dysgrafii
– trening pamięci i koncentracji
Zadania (kompetencje) pedagoga specjalnego:
- Diagnoza rozwoju psychoruchowego dziecka.
- Wyrównywanie deficytów dążenie do optymalnego rozwoju.
- Wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach dziecka.
- Stymulowanie i usprawnianie rozwoju funkcji psychomotorycznych.
- Wyrównywanie deficytów poznawczych, grafomotorycznych, komunikacyjnych.
- Nauka nawiązywanie kontaktu, nauka komunikacji, modelowanie zachowania.
- Alternatywne metody komunikacji.
- Opracowanie domowego indywidualnego programu terapeutycznego.
* pomoc w przygotowaniu uczniów do egzaminów szóstoklasisty i gimnazjalisty :
*przygotowanie merytoryczne z materiału obowiązującego do testów
*przygotowanie techniczne ze sposobu opisywania i przygotowywania testów, wypełniania kart wyników
CENTRUM WCZEŚNIAKA I MAŁEGO DZIECKA
TEL. 32 748 20 61