Zadaniem LOGOPEDY jest :
- Profilaktyka
– czyli zapobieganie powstawaniu wad wymowy i czuwanie nad jej prawidłowym rozwojem
– czuwanie nad rozwojem mowy i doskonalenie jej
– prowadzenie ćwiczeń kształtujących prawidłową mowę i doskonalących mowę już ukształtowaną
– współpraca z nauczycielami i specjalistami
- Diagnostyka
– rozpoznawanie zaburzeń lub zakłóceń językowych
– zdiagnozowanie logopedyczne
– udostępnienie wyników badań zainteresowanym nauczycielom i rodzicom
- Terapia
– usuwanie, likwidowanie wszelkich zakłóceń i zaburzeń komunikacji językowej przysparzających problemów dzieciom, mających trudności z mówieniem, rozumieniem, pisaniem i czytaniem
– objęcie opieką logopedyczną zdiagnozowanych dzieci
– systematyczne prowadzenie indywidualnych oraz grupowych zajęć logopedycznych
– ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny
– usprawnianie funkcji oddechowo – fonacyjnych
– usprawnianie słuchu fonematycznego
– usprawnianie analizy i syntezy słuchowej
– usprawnianie analizatora wzrokowego
– wzbogacanie słownictwa czynnego i biernego
– rozwijanie komunikacji językowej poprzez usprawnianie funkcji mowy i umiejętności wypowiadania się
– wyrównywanie opóźnień mowy
– korygowanie wad wymowy
– stymulowanie rozwoju poznawczo – językowego
– usprawnianie procesów wzrokowo-ruchowo-słuchowych
– wyrównywanie dysharmonii w przypadku dzieci z zaburzona koordynacją
– udzielanie porad i wskazówek rodzicom w celu uzyskania lepszych efektów terapii
– prowadzenie zeszytów zajęć logopedycznych z zaleceniami do utrwalania w domu
– kierowanie na badania specjalistyczne: foniatryczne, laryngologiczne, audiometryczne, czy w razie konieczności – neurologiczne
– poinstruowanie nauczycieli o sposobach korekty wad wymowy u dzieci objętych terapią
NEUROLOGOPEDA
Neurologopedia to specjalizacja logopedii zajmująca się diagnozą i terapią różnych postaci zaburzeń komunikacji spowodowanych uszkodzeniem ośrodkowego układu nerwowego zarówno w przypadku dzieci jak i osób dorosłych. Neurologopeda w swojej pracy zajmuje się przede wszystkim terapią mowy u dzieci i osób niemówiących oraz terapią karmienia u dzieci i osób z zaburzeniami jedzenia.
Zgłoś się do neurologopedy, jeśli:
- Twoje dziecko ma problem zmówieniem: dwuletnie a nawet trzyletnie dziecko nie mówi wcale lub mówi bardzo mało i niewyraźnie, ma wadę wymowy
- Twoje dziecko ma problem zjedzeniem: odmawia przyjmowania pokarmów o określonej konsystencji, ma trudności z gryzieniem, żuciem i połykaniem, nie lubi twardych pokarmów,a Ty nadal podajesz mu miksowane i papkowate pokarmy
- u Twojego dziecka obserwujesz nadmierneślinienie się, stale uchyloną buzię
- Twoje dziecko jest wcześniakiem, długotrwale przebywało w inkubatorze, było karmione sondą
- Twoje dziecko jest dzieckiemz tzw. grupy ryzyka: urodziło się z ciąży o nieprawidłowym przebiegu, z trudnościami okołoporodowymi
- u Twojego dziecka zdiagnozowanozaburzenia neurologiczne, zespół genetyczny, zaburzenia ze spektrum autyzmu, opóźnienie psychoruchowe,
- ktoś z Twoich bliskich mazaburzenia mowy po udarze (afazja)lub urazie mózgu
- ktoś z Twoich bliskichmówi niepłynnie, powtarza sylaby, wyrazy, jaka się
W diagnozie neurologopedycznej dziecka ocenie poddawane są:
1) budowa i funkcjonowanie aparatu mowy,
2) odruchowe reakcje oralne, ich rozwój i dojrzewanie,
3) oddychanie,
4) napięcie mięśniowe okolicy oralnej,
5) czynności i funkcje pokarmowe – połykanie, gryzienie i żucie,
6) umiejętności prelingwalne niezbędne do nauki mowy,
7) mowa bierna i czynna,
8) kompetencja językowa, komunikacyjna i kulturowo-społeczna, funkcje poznawcze,
itd.
W diagnozie neurologopedycznej dorosłych, ocenie podlegają:
1) mowa spontaniczna,
2) umiejętność nazywania,
3) umiejętność powtarzania,
4) rozumienie mowy,
5) umiejętność czytania,
6) umiejętność pisania, itd.
JAK PRZYGOTOWAĆ SIĘ DO WIZYTY U NEUROLOGOPEDY?
DZIECI:
- jeśli dziecko jest pod stałą opieką lekarzy specjalistów (neurologa, genetyka, laryngologa, audiologa, foniatry, neurochirurga, gastroenterologa) należy zabrać dokumentację medyczną;
- warto przypomnieć sobie przebieg rozwoju dziecka – kiedy nauczyło się siadać, wstawać? czy krzyczało po urodzeniu? jak przebiegała ciąża? jak przebiegał poród?;
- co nasze dziecko lubi robić? jak się bawi? czym się bawi? można zabrać ze sobą ulubioną zabawkę dziecka;
- w jaki sposób wyraża swoje potrzeby, czyli w jaki sposób komunikuje się z nami? czy krzyczy i płacze, czy pokazuje gestem, a może używa innych specyficznych sposobów komunikowania się?
- warto zapisać co dziecko je, czym jest karmione, jakie pokarmy są w jego diecie, a jakich spożywania konsekwentnie odmawia, czy karmione jest z butelki? itp.
DOROŚLI:
- karta informacyjna ze szpitala (jeśli zaburzenia mowy są skutkiem udaru niedokrwiennego bądź krwotocznego mózgu, urazu, guza itp.)
- ważne, żeby pacjent przyszedł na wizytę z osobą, z którą spędza najwięcej czasu.
CENTRUM WCZEŚNIAKA I MAŁEGO DZIECKA
TEL. 32 748 20 61